WIZA

Polacy nie potrzebują wyrabiać wizy, jeśli pobyt w kraju nie przekracza 3 miesięcy i przebywa się w nim tylko w celach wypoczynkowych. Pieczątkę otrzymuje się automatycznie na lotnisku, bezpłatnie. Wystarczy jedynie paszport z datą ważną przez co najmniej 6 miesięcy.

Na granicach lądowych i powietrznych nikt nie oczekuje pokazywania biletów potwierdzających opuszczenie kraju.

Jeśli wasz cel wizyty w Malezji jest inny niż turystyczny, razem z kompletem dokumentów składa się wniosek do Ambasady Malezji (aktualny paszport, wypełniony wniosek wizowy, zdjęcie paszportowe, jak również dokumenty potwierdzające cel naszej wizyty w kraju (listy z firm, szkół lub urzędów), kartę zdrowia i ubezpieczenie).

WALUTA

Ringgit to waluta używana w Malezji.

1 MYR to około 86 groszy.

SZCZEPIENIA

Przyjeżdżając do Malezji nie jest wymagane posiadanie aktualnych szczepień.

My nie szczepiliśmy się na żadną z chorób tropikalnych. A prawdopodobieństwo występowania jakiejkolwiek z nich jest raczej niskie. Jedynym zagrożeniem może być denga o której powinniście poczytać na innych blogach podróżniczych, gdzie ludzie mieli z nią do czynienia.

BEZPIECZEŃSTWO

Malezja jest stosunkowo bezpiecznym krajem. Oczywiście, że jak w każdym kraju zdarzają się kradzieże, jednak my nie słyszeliśmy o żadnym takim przypadku, ani o nieprzyjemnych sytuacji.

Co więcej zdarzały się nam sytuacje, które potwierdzały fakt, że to bardzo przyjazny kraj, pełen serdecznych ludzi. Ludzie chętnie zabierają autostopowiczów, a zatroskani Chińczycy nakarmią cię przy stole.

Nie musimy się także obawiać jedzenia ulicznego. No chyba, że z powodu kilku dodatkowych kilogramów!

Malezja – Kuala Kangsar

JEDZENIE

W Malezji bardzo dobrze ma się kuchnia chińska, indyjska oraz malajska.

Na śniadanie polecamy koniecznie wybrać się na chińską zupkę (nie, nie taką co znacie z paczki) z makaronem ryżowym i zajebiście dobrze ugotowanym mięsem kurczaka. Do tego moc świeżych ziół i przypraw. Polecamy też spróbować ciepłego napoju ze świeżej trzciny cukrowej.

Na obiad wypróbuj ryż z curry w jednej z indyjskich knajpek. Swoją porcję dostaniesz na bananowym liściu, a tradycyjnie posiłek powinno jeść się rękoma. I wychodzi z tego bardzo piękna sztuka, która wbrew pozorom nie jest łatwa do opanowania.

A wieczorami zaś polecamy spróbować malajskich burgerów. Całkowicie różnią się od tych naszych i uwaga … uzależniają.

Street foodowe posiłki kosztują średnio 5 RYM (około 5 zł) i rzadko przekraczają cenę 15 RYM.

NOCLEGI

Praktycznie przez cały pobyt w Malezji korzystaliśmy z serwisu Airbnb i gościli nas Chińczycy! Dzięki tej okazji mieliśmy możliwość poznać kulturę i osobowość kilku osób, z którymi nawiązaliśmy znajomość. Są bardzo gościnni i ciepli w tym co robią, oraz wiedzą co dobre … piwo! A mieszkania, czy też pokoje były po prostu cudowne i o wysokim standardzie.

Średnie ceny za noclegi w Malezji:

Pokoje współdzielone: 25- 50 MYR

Pokój prywatny: 75 MYR

Pokój w bardziej ekskluzywnym hotelu: 200 MYR

Apartament na Airbnb: 250 MYR

* wszystkie ceny podane są w zaokrągleniu i decyduje o nich głównie miejsce w którym planujemy zostać

Darmowe wifi i śniadanie wliczone są w cenę. Niestety dość ciężko w nich dostęp do kuchni, jeśli planujesz gotować swoje posiłki samodzielnie.

Dla wielbicieli luźnych klimatów i campingów – publiczne kempingi dostępne są w parkach narodowych i są dostępne za śmiesznie niskie kwoty.

TRANSPORT

Spodziewaj się zapłacić 5-15 MYR za godzinę jazdy autobusem. I przykładowo, gdy bus z Penang do Kuala Lumpur kosztuje około 50 MYR, za lot zapłacimy około 100 MYR, a czasami i mniej.

Przykładowe ceny transportu w Malezji:

Padang Besar – Butterworth: 11 MYR

Lotnisko w KL – Kuala Lumpur centrum: 11 MYR

Lotnisko w KL – Butterworth: 56 MYR

Lotnisko w KL – Kuala Kangsar: 47 MYR

Prom Butterworth – Penang: 1,2 MYR ( droga powrotna za free)

Metro w Kuala Lumpur: od około 2 MYR

Autostop w Malezji ma się bardzo dobrze, ludzie chętnie Cię zabiorą, pomogą i opowiedzą dużo ciekawostek na temat kraju i kultury.

KULTURA I ZWYCZAJE

Malezja to jedyny kraj w Azji Południowo – wschodniej, w którym się nie targuje. Dlaczego? Ano dlatego, że praktycznie wszędzie znajdują się ceny, więc wszyscy płacą sprawiedliwie. Co nam się bardzo spodobało.

Malezja to kraj muzułmański więc publiczne picie alkoholu jest surowo karane. Skąpe stroje są raczej codziennością u turystów, jednak w mniejszych miasteczkach możemy przyciągać na siebie uwagę swoim strojem.

Mieszkańcy są tutaj bardzo pomocni, znają język angielski i chętnie pomogą w wielu sytuacjach. Co więcej bardzo polubiliśmy muzułmanów, którzy tam mieszkają, ze względu na ich otwartość i łatwość w nawiązywaniu kontaktów.

Czasami zdarzało się nam, że ludzie pytali nas o wyznanie, religie. Jednak dość szybko odpuszczali, gdy daliśmy znać, że nie chcemy rozmawiać na ten temat. Nie są nachalni.

Na ulicach jest bardzo kolorowo i w Kuala Lumpur lub na wyspie Penang znajdziemy takie miejsca jak Little India, China Town, gdzie możemy spróbować nowych potraw i przyjrzeć się z bliska nowej kulturze.

CENY W MALEZJI

Henna do ciała: 2 MYR

Kohl do oczu: 2 MYR

Małe piwo: 15 MYR

Owoce są dość drogie jak na Azję Południowo-wschodnią i za 1kg owoców zapłacisz jakieś $2 USD

LOTNISKO W KUALA LUMPUR

Jedno z najlepiej zorganizowanych lotnisk na jakich byliśmy. Dlaczego? Już opowiadam.

Obiad za 5-15 MYR – na samym dole znajduje się indyjska restauracja, na której najesz się za grosze.

Darmowe prysznice – tuż za budynkiem, wychodząc ze strony parkingów znajdują się darmowe prysznice. Świetna okazja, gdy chcemy się odświeżyć po długiej podróży.

Nocleg za 100 MYR – jeszcze nigdy nie widzieliśmy takich cen za nocleg na lotnisku.

Centrum handlowe – na lotnisku KL znajdziesz wiele sklepów znanych marek, nawet takich jak np. H&M i wiele innych.

Darmowe wifi – które bardzo dobrze działa, praktycznie bez żadnych ograniczeń.

JAK ZAOSZCZĘDZIĆ PIENIĄDZE W MALEZJI

Taxi zazwyczaj nie używają żadnego taximetru, dlatego ustal cenę zanim wsiądziesz do taksówki.

Lokalny street food najlepsze jedzenie to uliczne jedzenie, a przy okazji kosztuje kilka złotych. Ogranicz wyjścia do restauracji.

Kemping – pola kempingowe kosztują około 5 MYR i jest to jeden z najlepszych sposobów na zaoszczędzenie trochę kasy.

Ogranicz picie alkoholu – Malezja to muzułmański kraj, w którym alkohol jest dozwolony, jednak jest stosunkowo drogi. Jedno małe piwo kosztuje około 3 dolarów.

MALEZJA – INNE WPISY I CIEKAWOSTKI

Kuala Lumpur – Perełka Malezji!